Doffe huid? Diepe rimpels? Het effect van voeding.

Een gezond eetpatroon kan wonderen doen voor je figuur maar je huid wordt er niet altijd blij van. Gelukkig is er iets tegen te doen.

Vol zelfvertrouwen ben je in januari begonnen met je goede voornemen om af af te vallen. Het lukt de kilo’s verdwijnen maar je huid betaald de prijs in de vorm van rimpels. Bepaalde voeding kan een negatieve invloed hebben op je darmen. Je darmen hebben direct invloed op je huid. Het gaat niet alleen om gluten, zuivel en koolhydraten. Maar ook healthfood zoals vette vis, sojabonen en zelfs groenten kunnen problemen veroorzaken als je niet goed oplet.

Wat doet soja met je huid?

De koelkast is zuivelvrij en je merkt dat je minder last hebt van puistjes. Doordat koemelk hormonen bevat, die ervoor zorgen dat de talgklieren overuren maken en meer talg aanmaken. De talg verstopt de poriën, met puistjes als logisch gevolg..Als je nu de koemelk vervangt door sojamelk krijg je wel een zuivere huid maar deze wordt ook slapper. Aan de meeste soorten sojamelk wordt suiker toegevoegd om de smaak van gewone melk zoveel mogelijk te evenaren. Suiker moleculen hechten zich aan eiwitten, collageen is zo’n eiwit. Dit proces heet glycatie. Het collageen wordt hierdoor stugger en brozer, waardoor je sneller last krijgt van rimpelvorming. Je krijgt ook als je geen melk meer drinkt minder calcium binnen. Gelukkig is dat heel makkelijk op te lossen door meer groene groenten zoals kool, paksoi en broccoli te eten. Ook peulvruchten, noten en zaden bevatten flinke hoeveelheden calcium. Ons lichaam heeft ook veel vitamine D nodig om calcium op te nemen is het suppleren van van vitamine D geen overbodige luxe. Schade in de huid veroorzaakt door suiker is simpel te herstellen. Het is belangrijk dat de huid wordt geprikkeld om collageen te maken. Microneedling is een behandeling die ervoor zorgt dat dit proces in werking wordt gezet. Ook een flinke dosis vitamine C helpt de collageen productie op lange termijn.

Effect van eiwit op je huid?

Je hebt koolhydraten afgezworen en eet nu flinke hoeveelheden eiwitten voor de opbouw van je spieren tijdens het sporten. Maar je huid ziet er dof, schilferig en rimpelig uit. Hoe kan dat? Eiwitten bevorderen niet alleen de spiergroei maar ook de collageen productie om je huid te verdikken en rimpels te voorkomen. Hoe meer eiwitten je binnen krijgt hoe harder je nieren moeten werken om je bloed te filteren van de restproducten die achterblijven. De nieren hebben hier voor het vocht nodig dat in je lichaam aanwezig is. Op die manier is er geen vocht meer over voor je huid. En zo ontstaan daar de rimpeltjes. Een uitgedroogde huid heeft vocht nodig, geen olie. Kies voor een serum op basis van bijvoorbeeld hyaluronzuur, dit is een vochtbinder.

Plantaardig voedingspatroon

Je huid zal je enorm dankbaar zijn als je naar een meer plantaardig voedingspatroon overgaat. Ook het eten van rauwe noten is belangrijk. Zij verhogen je bloedcirculatie. Hierdoor wordt zuurstof, werkstoffen en afvalstoffen sneller getransporteerd naar en van de cellen. Fruit en groente bevatten een grote hoeveelheid aan antioxidanten om de schadelijke gifstoffen en vrije radicale uit je lichaam te weren. Maar veel groente en fruit eten kan zijn keerzijde hebben wat betreft het gebruik van pesticiden. Deze kunnen , als je er teveel van binnen krijgt, een ontstekingsreactie uitlokken in het lichaam. Vooral veganisten lopen een risico omdat zij ook onvoldoende eiwitten binnen krijgen. Balans in de voeding is essentieel. Voeg verschillende peulvruchten, bladgroente, noten en zaden toe aan je voeding en vergeet niet een ontstekingsremmende omega-3 te nemen dit kan zijn in de vorm van olijven of avocado of in de vorm van een supplement.

Eet je zelf rimpelvrij

Ben jij al fan van gefermenteerd eten? Zuurkool, kefir en griekse yoghurt zijn een goede vorm van probiotica voor je darmen. Ze hebben een ontstekingsremmende werking in je darmen. De darm bacteriën zijn cruciaal voor een zuivere huid. De zuurgraad van de huid is belangrijk om ‘slechte’ bacteriën te weren en vocht vast te houden. Maar zeep en zelfs hard kraanwater tasten de zuurgraad aan. Om deze laag in takt te houden is het belangrijk om zo weinig mogelijk zeep te gebruiken en om regelmatig je huid te laten controleren bij een schoonheidsspecialiste. Zij heeft de mogelijkheid om een peeling in de praktijk te geven die de zuurgraad weer hersteld. Ook heeft zij producten tot haar beschikking die je huid thuis kunnen herstellen.