Mijn huid ziet er dof en moe uit, help!

Mijn huid ziet er moe en dof uit, help!

Deze vraag kom ik regelmatig tegen in mijn praktijk. Zeker na de winter ziet de huid er vaak wat futloos en droog uit. Ook al is het deze winter niet zo heel koud geweest toch heeft de huid altijd te lijden in deze periode. De verwarming staat aan en droogt zo de huid uit. En vaak als het buiten kouder is drinken we ook minder water.

Water drinken

Water drinken is heel belangrijk voor onze huid. Het lichaam van een vrouw bestaat voor 52 % uit water, dat van een man zelfs uit 63 % . Water bevindt zich in onze cellen maar ook tussen onze cellen. In de bloedbaan zorgt water voor transport van en naar de cellen van o.a. voedingstoffen, afvalstoffen, mineralen en vitamines. Dit is ook heel belangrijk voor onze huid. Drink dus minimaal anderhalve liter water per dag zodat je huid van binnen uit gehydrateerd wordt.

Hoe vaak scrub jij?

Je huid heeft vaak een doffe kleur door de laag dode huidcellen. In de huid vormen cellen zich van nieuwe cel naar dode cel elke 28 dagen, als we ouder worden duurt dit proces langer. Als ze aan de oppervlakte komen zijn dit dode cellen, ze hebben vaak een grauwe kleur. Als deze laag te dik word zie je er inderdaad grauw en dof uit. Een gezonde huid straalt. De dode huidlaag kan je verdunnen door te scrubben. Het liefst een à twee keer per week met een enzymatische peeling, dit is een scrub zonder korreltje maar met enzymen zoals de naam al zegt. De enzymen zorgen ervoor dat het “lijmlaagje” waarmee de dode cellen aan elkaar geplakt zitten los geweekt wordt, zonder de huid te beschadigen. Op deze manier komt de huid weer tot leven en verdwijnt de grauwe sluier.

Gezond eten, maar wat dan?

Wanneer je voldoende groente en fruit eet krijg je vitamine en mineralen binnen die je zo hard nodig hebt. Zoals bijvoorbeeld vitamine C en E. Dit zijn sterke antioxidanten die onze cellen beschermen tegen vrije radicalen. Of anders gezegd er zijn cellen in ons lichaam die andere cellen beschadigen. Om dat te voorkomen heb je dus de antioxidanten of te wel de vitamine uit groente en fruit nodig.

Voldoende slaap

En last but not least voldoende slaap. s’ Nachts vernieuwen huid- en haarcellen zich. Dit proces wordt verstoord als je niet voldoende slaapt. Melatonine, het slaaphormoon, zorgt voor een goede nachtrust. Hierdoor kan je immuunsysteem zijn werk blijven doen zodat je de volgende morgen weer vol energie opstaat. En niet naar iemand in de spiegel hoeft te kijken met wallen en donkere kringen, als je de volgende morgen je tanden staat te poetsen 😉
Wil je meer tips om een stralende huid te krijgen, neem dan vrijblijvend contact met mij op.